Er zijn altijd onverlaten uit op de pinpas en vooral de pincode, om zo geld van uw rekening te halen. Vooral bij pinautomaten en winkelkassa’s proberen ze te achterhalen welke pincode u intoetst. Als ze dat weten hebben ze ook vaak een smoes om bij uw portemonnee te kunnen om dan uw pasje te stelen. Wat kunt u doen om het risico te verkleinen?
Ga bij het pinnen dicht tegen de pinautomaat staan. Kijk of er nieuwsgierigen in de buurt zijn. Scherm het toetsenbord op de pinautomaat met uw ene hand af voor u met de andere de pincode intoetst. Staat iemand heel dicht bij u, vraag dan of hij afstand wil nemen. Doet deze dit niet, dan kunt u beter niet pinnen.
Als u het buiten te onveilig vindt, ga dan bij de bank binnen pinnen. Vraag desnoods een bankmedewerker om hulp.
Laat u niet afleiden tijdens het pinnen en accepteer geen hulp van een vreemde.
Noteer geen pincode en draag die niet bij u in de portemonnee, die als zodanig herkenbaar is.
Draag uw tas met portemonnee zo dat deze voor op uw lichaam zit, en niet op de rug of opzij. Doe de tas altijd dicht. Maak het de zakkenrollers niet te makkelijk. Hetzelfde geldt voor portemonnees in de achterzak van uw broek. Stop deze in drukke steden in de binnenzak van uw jas.
Leg uw portemonnee bij het inpakken van de boodschappen niet alvast klaar op de toonbank.
Ondanks dat, kan het wel eens fout gaan.
Voorkom dat er dan grote bedragen van uw bankrekening worden gehaald. Boek geld, dat u niet direct nodig heeft, van uw lopende rekening naar een spaarrekening. Maak een afspraak met de bank dat u maar voor een heel klein bedrag rood kunt staan.
Als u op een dag hooguit vijftig of honderd euro uitgeeft, pas dan de opnamelimiet aan. De dief van uw beurs kan dan op één dag hooguit tot dat bedrag pinnen.
Bent u toch slachtoffer geworden?
Bel via 112 de politie, als u de dader hebt gezien en deze nog in de buurt is. Bel tel. 0900 8844 als de dader al is verdwenen. Doe aangifte bij de politie. Laat meteen de bankpas blokkeren door het telefoonnummer 0800 0313 te bellen. Hebt u een bankpas van de ING, dan belt u naar 058 212 6000.
Diverse organisaties waarschuwen met name senioren/ouderen voor de gevaren die er dreigen.
Denk hierbij aan babbeltrucs, het gevaar van internetcriminelen (valse e-mails van bijv. de bank), het gevaar vanwege de e-bike, enzovoort. De Centrale van Seniorenverenigingen heeft daarom een aantal TIPS op deze website geplaatst, die mensen kunnen volgen ter voorkoming van deze gevaren.
Bij een babbeltruc gebruikt een crimineel een smoes of leugen om uw woning binnen te dringen en geld, pinpas of waardevolle spullen te stelen. Deze criminelen gebruiken verschillende smoezen en leugens, die regelmatig wisselen. We noemen hier een aantal smoesjes en mooie praatjes, waarmee onverlaten aan de deur komen om zelf binnen te komen of een handlanger de gelegenheid te geven om dit te doen.
* Open de voordeur alleen als de kierstandhouder of de ketting er opzitten. Boeven kunnen dan niet naar binnen. En als uw huis een makkelijke ‘achterom’ heeft, doe dan eerst de achterdeur op slot. Gaat u boven werken, sluit dan beneden de boel af. Officiële bezoekers, zoals vertegenwoordigers van bank of gemeente, thuiszorg of ouderenadviseurs komen nooit onaangekondigd. Zij kunnen en zullen zich ook altijd legitimeren.
* Als iemand zegt namens een bedrijf te komen, vraag dan altijd om een legitimatiebewijs. Laat hen niet binnen als zij zich niet legitimeren. Bel bij twijfel het bedrijf, waarvoor ze zeggen te komen. Als u het niet vertrouwt, bel de politie.
* Neem niet meteen de portemonnee mee naar de voordeur, ook al verwacht u de eigen collectant. Als u de collectant niet kent, doe dan de deur dicht, als u geld gaat halen.
* Geef nooit uw pincode of bankpas aan mensen aan de deur. Ook niet als het echt de politie of iemand van de bank is. Betaal nooit voor een pakketje van de buren of iemand anders.
* Praat aan de deur met ‘enquêteurs’ of vreemden nooit over waardevolle spullen die u in huis heeft.
* Laat onbekenden nooit binnen om naar het toilet te gaan. Wil iemand gebruik maken van de telefoon vanwege een ‘calamiteit’, draai dan zelf het gevraagde nummer of bel zelf 112. Laat niemand met een zielig praatje binnen.
* Als u denkt dat het niet vertrouwd is, kijk dan hoe iemand eruit ziet. Let op rare of opvallende kenmerken, kleding of sieraden, zodat u dit aan de politie kunt melden. Kijk ook naar de auto van een verdachte leverancier: kunt u het kenteken lezen? Staat er reclame op de zijkant? Is er iets anders opvallends aan te zien?
Enkele voorbeelden van de laatste nieuwe babbeltrucs. Trap er niet in!
* Kapotte waterleiding. Een vrouw komt een man tegen in de lift van haar flat. Hij vertelt dat hij de waterleiding van de buren aan het controleren is. Even later belt de man ook bij deze vrouw aan en vraagt of hij ook haar waterleiding kan controleren. De man stapt samen met een vrouw naar binnen.
Terwijl hij met het slachtoffer praat, steelt de vrouw de sieraden uit de slaapkamer.
* Gearresteerde dief. Een man belt aan en doet zich voor als politieagent. Hij heeft een afspraak bij een buurman, maar die is niet thuis. De “politieagent” vraagt of hij het toilet mag gebruiken. Daarna vertrekt hij. Even later krijgt de bewoner een telefoontje. De politie heeft een nepagent gearresteerd en bij hem de pinpas van de bewoner aangetroffen. De politie wil de bewoner doorverbinden naar de bank, zodat hij zijn pinpas kan blokkeren. U wordt vervolgens doorverbonden naar een handlanger, die vraagt naar uw gegevens. U denkt dat u met de bank belt en geeft niets vermoedend uw gegevens af. Vervolgens wordt uw rekening leeggehaald.
* Pakketbezorger. Een pakketbezorger belt op terwijl u niet thuis bent. U kunt een afspraak maken om tegen een vergoeding van één euro het pakket ergens af te halen of u kunt een tweede bezorgpoging plannen. De ‘bezorger’ komt dan langs met een mobiel pinapparaat. Het doel is uw pinpas en pincode te bemachtigen. Na het pinnen van die ene euro krijgt u ongemerkt een andere pinpas terug bijvoorbeeld. Of uw pas wordt geskimd. Beide zijn in de praktijk voorgekomen. De ‘pakketbezorger’ kijkt de pincode af en haalt geld af bij een pinautomaat.
* Thuiszorgmedewerker. Er staat een thuiszorgmedewerker voor de deur. “Ik kom kijken of u het allemaal redt”, zegt hij of zij. Het lijkt allemaal echt, inclusief het pasje om de nek. De nep-thuiszorgmedewerker probeert de bewoner af te leiden, zodat een handlanger naar binnen kan sluipen op zoek naar waardevolle spullen. Er is ook een bende (de bloedprikbende) die zich uitgeeft als verpleegkundigen die bloed komen afnemen voor een medische controle.
* Volle boodschappentas. Jonge vrouwen gaan huizen langs om ouderen met een zware boodschappentas te helpen. Ook als de bewoner zegt dat de vrouwen de tas bij de deur kunnen neerzetten, lopen ze door en zetten ze de tas binnen. Terwijl de bewoner erachteraan loopt, glipt een handlanger naar binnen en krijgt zo de kans om waardevolle spullen te stelen.
* Nieuwe buren. Een onbekende stelt zich voor als een nieuwe buurman of buurvrouw. Hij of zij wil graag met u kennismaken of vraagt om een glaasje water. Als u samen met uw nieuwe buurman of buurvrouw in de keuken staat, glipt een handlanger naar binnen.
* Het bestrijdingsbedrijf. “Hallo, we zijn van het bestrijdingsbedrijf.” Ja, zelfs deze truc wordt gebruikt om bij mensen binnen te komen. Bijvoorbeeld omdat er een plaag is van enge beestjes, zoals de bedwants Ook hier is het advies: laat ze niet zomaar binnen, vraag legitimatie en bij twijfel bel de politie.
Wat als het u overkomt?
Heeft u toch iemand binnengelaten die niet te vertrouwen was? Bel dan zo snel mogelijk de politie. Bel 112 als de dader nog in de buurt is. Is de dader al weg, bel dan de algemene meldlijn 0900 8844. Uw aangifte kan voorkomen dat nog meer mensen slachtoffer worden.
Alleenstaande senioren die op zoek zijn naar een partner om samen dingen te ondernemen of zelfs een nieuwe liefde te vinden, gaan steeds vaker het internet op. Maar niet iedereen die aan uw oproep gehoor geeft, is uit op gezelschap. Oplichters vinden er vaak makkelijke prooien om op te lichten.
Waar moet u op letten?
* Wees alert op zielige verhalen. Vraag u af waarom u degene bent die de financiële ondersteuning moet geven in plaats van familie, vrienden of werkgever.
* Controleer de naam en foto’s van de datingpartner op internet. Surf daarvoor naar de site google.com/imghp klik dan op het plaatje van het fototoestel (in het midden van het scherm), klik hierna op een afbeelding uploaden en dan op bladeren. De verkenner opent en u kunt dan bladeren naar de juiste map. Klik dan de foto van uw date aan en klik op openen. U krijgt dan foto’s van personen die lijken op het plaatje dat u hebt ingegeven. Mogelijk staat de foto van uw date op LinkedIn. Staat er een andere naam bij of zelfs meerdere namen, dan klopt er iets niet.
* Ga niet op het voorstel in om de datingsite te verlaten, om dan op een andere manier met elkaar te communiceren.
* Wees wantrouwend ten opzichte van datingpartners die zich niet in Nederland bevinden.
* Wees alert op mensen die hun gevoelens onmiddellijk uiten en bovengemiddeld attent zijn.
* Onderzoek of het ‘vaak gebrekkige’ taalgebruik wel overeenkomt met de ´status´ van de datingpartner.
* Maak nooit geld over naar iemand die u niet in het echt hebt ontmoet. Maak absoluut geen gebruik van Western Union, Money Gram of een ander geldkantoor. Deze bureaus staan erom bekend voor oplichtingspraktijken te worden gebruikt.
Met het ouder worden kan een gevoel van eenzaamheid ontstaan. Kinderen en kleinkinderen hebben hun eigen drukte, wonen ver weg, komen maar af en toe kijken. De vriendengroep dunt uit, de een na de ander komt te overlijden. U gaat zelf niet echt meer de deur uit, kunt geen drukte meer verdragen. Dan kan ineens het besef komen: ik zit hier maar alleen, zie niemand meer. De een kan daar redelijk tegen, maar voor een ander is het een crime.
Voelt u zich wel eens alleen of eenzaam? Dan kunnen onderstaande tips u misschien helpen om deze gevoelens te verminderen.
* Maak een lijstje van oude contacten die verwaterd zijn. Misschien kunt u iemand bellen of mailen.
* Zijn er mensen met wie u een oppervlakkig contact heeft dat u zou willen verdiepen? Praat dan eens over wat u de laatste tijd bezighoudt en vraag eveneens de ander daar naar.
* Durf hulp te vragen. Mensen doen vaak graag iets voor een ander, zeker als het niet te groot is.
* Bied buren of kennissen uw hulp: oppas van kinderen of huisdieren, klussen, huishouden en dergelijke.
* Oefen uzelf in ‘small talk’ (praatje over koetjes en kalfjes) bij het boodschappen doen. Maak zo contact met mensen in de buurt.
* Het gezelschap van een huisdier kan helpen. Wilt u zelf geen huisdier aanschaffen maar wel het gezelschap van een huisdier dan kunt u gebruik maken van een oppasservice waarbij u af en toe past op een huisdier van iemand uit uw omgeving. Voor meer informatie kijkt u op: oopoeh.nl
* Soms kan het helpen om uw hart af en toe eens te luchten bij een luisterend oor. Hiervoor kunt u ook contact opnemen met een telefonische hulplijn of een chat van bijvoorbeeld Sensoor. Contact opnemen kan via tel. 0900 0767 of deluisterlijn.nl
* Ga eens na of er vanuit de wijk activiteiten georganiseerd worden, die u in contact kunnen brengen met buurtgenoten. De ouderenadviseurs denken graag met u mee. U kunt ze bereiken via tel. 517 300.
* Vrijwilligerswerk kan u afleiden van uw eenzaamheidsgevoelens en/of mogelijk leiden tot nieuwe contacten.
Hulpverlener
Mensen die zich eenzaam voelen, kunnen vaak ook een steuntje in de rug gebruiken van familie, vrienden of buren. Het zijn de kleine dingen die het doen. Kent u iemand die zich mogelijk eenzaam voelt, dan kunnen onderstaande tips u misschien helpen hier iets aan te doen.
* Nodig uw buurvrouw of buurman af en toe uit voor een kopje koffie.
* Maak regelmatig een praatje in de portiek of over de heg.
* Ga op ziekenbezoek.
* Stuur een kaartje, een brief of een mailbericht.
* Bied aan (af en toe of regelmatig) de boodschappen te doen.
* Ga samen met iemand winkelen.
* Wees (eens of vaker) de chauffeur naar het ziekenhuis of naar een familielid.
* Vraag iemand mee voor een wandelingetje. Lopend praten mensen soms gemakkelijker.
* Wees u bewust dat mensen soms buiten een groep kunnen vallen. Betrek hen erbij.
* Probeer in uw contact aan te sluiten op het tempo van de ander. Voor ouderen en mensen met beperkte energie gaan dingen vaak te vlug. Geniet van deze onthaasting in plaats van u te verbijten.
Regelmatig verschijnen er berichten ‘van uw bank’ dat er iets moet worden nagetrokken. Of uw provider vraagt gegevens om het internet- of uw tv-aansluiting te verbeteren. Soms krijgt u ineens een mail dat uw aansluiting komt te vervallen, als u niet onmiddellijk reageert. Het kan zomaar nep zijn. Wees op uw hoede.
Wat doen criminelen?
Oplichters sturen u een valse mail of nemen telefonisch contact met u op, bijvoorbeeld over een nieuwe bankpas of de Rabo Scanner. Zo proberen zij toegang tot uw persoonlijke gegevens te krijgen.
* Kijk vooral eerst naar het mailadres van de afzender. U kunt dit doen door met de cursor boven de afzender te zweven, aanwijzen, zonder te klikken op deze manier verschijnt het mailadres van de afzender. U kunt zelf vaak al zien of het gaat om een valse boodschap. Als dit niet afsluit met .nl maar bijvoorbeeld met .hu of .sk, zijn het Oost-Europese cybercriminelen die er achter zitten. Vaak kunt u het ook merken aan de tekst. Daar zitten dan taal- of stijlfouten in. Ook zijn het vaak mails van een andere bank dan de uwe. Het beste is om die mails zo snel mogelijk te verwijderen en vervolgens de ‘prullenbak’ in de computer leeg te maken, zodat er ook geen virussen kunnen blijven hangen.
* Soms staat er de aanduiding in dat de mail verstuurd is vanuit een ander land. Dan is het geen zuivere koffie.
* Banken vragen nooit persoonlijke gegevens via de mailbox.
* U kunt gebeld worden door een zogenaamde medewerker van Microsoft, die zegt dat uw computer niet in orde is. Hij biedt aan om op afstand de besturing van uw computer over te nemen en het probleem op te lossen. Daarvoor moet u dan een kleine vergoeding betalen, via Rabo Internetbankieren, per creditcard of met pin in een winkel van Western Union. Verbreek zonder meer de verbinding, als iemand u belt met een dergelijk verhaal? Verbreek de verbinding, ook als u naderhand wordt teruggebeld.Microsoft zal u nooit op deze manier benaderen. Degene aan de telefoon is een crimineel die op deze manier bij uw geld of uw gegevens wil komen.
Komt een dergelijk verzoek via de mail, klik dan niet op de link(s), verwijder de mail.
* Vertrouwt u een mail van de bank niet? Reageer dan niet op de mail, maar bel (bij twijfel altijd) uw bank.
* Stuur een valse mail door naar het mailadres dat uw bank hiervoor speciaal heeft aangemaakt.
Hieronder een voorbeeldmail van een ‘fake’ (=vals) bericht:
Beste ……..,
Uit het klantensysteem blijkt dat u al geruime tijd uw Mijn ING berichten niet gelezen heeft. Wij willen u namelijk informeren dat u tot heden gebruik maakt van de verouderde versie van de ING betaalpas.
Alle cliënten krijgen eenmalig de mogelijkheid om voor 15 december 2016 gratis de vernieuwde betaalpas aan te vragen.
Heeft u na bovengenoemde datum geen gebruik gemaakt van de eenmalige actie? Dan wordt er automatisch een vervangingsverzoek geplaatst. Ook wordt er eenmalig €19,95 vervangingskosten geïncasseerd. Dit bedrag wordt automatisch van uw rekening afgeschreven. Daarover ontvangt u nader bericht.
klik hier om gratis uw nieuwe betaalpas aan te vragen
Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
ING Nederland
Er zijn altijd onverlaten uit op de pinpas en vooral de pincode, om zo geld van uw rekening te halen. Vooral bij pinautomaten en winkelkassa’s proberen ze te achterhalen welke pincode u intoetst. Als ze dat weten hebben ze ook vaak een smoes om bij uw portemonnee te kunnen om dan uw pasje te stelen. Wat kunt u doen om het risico te verkleinen?
* Ga bij het pinnen dicht tegen de pinautomaat staan. Kijk of er nieuwsgierigen in de buurt zijn. Scherm het toetsenbord op de pinautomaat met uw ene hand af voor u met de andere de pincode intoetst.
* Staat iemand heel dicht bij u, vraag dan of hij afstand wil nemen. Doet deze dit niet, dan kunt u beter niet pinnen.
* Als u het buiten te onveilig vindt, ga dan bij de bank binnen pinnen. Vraag desnoods een bankmedewerker om hulp.
* Laat u niet afleiden tijdens het pinnen en accepteer geen hulp van een vreemde.
* Noteer geen pincode en draag die niet bij u in de portemonnee, die als zodanig herkenbaar is.
* Draag uw tas met portemonnee zo dat deze voor op uw lichaam zit, en niet op de rug of opzij. Doe de tas altijd dicht. Maak het de zakkenrollers niet te makkelijk. Hetzelfde geldt voor portemonnees in de achterzak van uw broek. Stop deze in drukke steden in de binnenzak van uw jas.
* Leg uw portemonnee bij het inpakken van de boodschappen niet alvast klaar op de toonbank.
Ondanks dat, kan het wel eens fout gaan. Voorkom dat er dan grote bedragen van uw bankrekening worden gehaald.
* Boek geld, dat u niet direct nodig heeft, van uw lopende rekening naar een spaarrekening.
* Maak een afspraak met de bank dat u maar voor een heel klein bedrag rood kunt staan.
* Als u op een dag hooguit vijftig of honderd euro uitgeeft, pas dan de opnamelimiet aan. De dief van uw beurs kan dan op één dag hooguit tot dat bedrag pinnen.
Bent u toch slachtoffer geworden?
Bel via 112 de politie, als u de dader hebt gezien en deze nog in de buurt is.Bel tel. 0900 8844 als de dader al is verdwenen. Doe aangifte bij de politie. Laat meteen de bankpas blokkeren door het telefoonnummer 0800 0313 te bellen. Hebt u een bankpas van de ING, dan belt u naar 058 212 6000.
Ook in deze gemeente komt ouderenmishandeling voor. Kwetsbare senioren die door familie, buren of kennissen worden geïntimideerd, geterroriseerd of lijfelijk mishandeld.
Vaak blijft dit achter gesloten deuren, vooral als het om eigen familieleden gaat, die dit doen. Maar hoe komt u daarachter en wat kunt u er tegen doen?
Herkenning
Familieleden, kennissen en buren kunnen aan mishandeling gaan denken als oudere mensen ineens angstig, bozig of verdrietig worden. Soms worden ze zelfs verward.
Of als ouderen ineens onder de blauwe plekken zitten of verwondingen hebben die men normaal niet oploopt bij het doen van dagelijks werk.
Buren kunnen het soms horen, als er in het huis van de oudere ruzies zijn of geschreeuwd wordt. Ze kunnen het mogelijk zien aan de manier waarop bezoekers daarna weggaan.
Als senioren ineens een verwarde of verwaarloosde indruk geven.
Als het aantal schuldeisers groeit zonder aanwijsbare reden, kan het zijn dat er door iemand geld gestolen wordt.
Dader
En de dader kan iedereen zijn, zelfs een van de familieleden, kennissen of buren.
Het kan de verpleegster in het ziekenhuis zijn of de vertrouwensman van de oudere.
Is het een van de familieleden, dan willen ouderen er vaak niet mee te koop lopen.
Ze vinden het een schande en verbergen hun angst, hun verdriet.
Handelen
Bent u slachtoffer? Hebt u het vermoeden dat een oudere, slachtoffer is? Neem dan contact op met een vertrouwenspersoon: uw huisarts, een maatschappelijk werker of met de politie. Overleg met hen wat u kunt doen.
U kunt ook aankloppen bij een van de 26 meldpunten in Nederland, gratis te bellen op 0900 8844.
Is het ernstig: de politie is te bereiken via 0800 2000.
Bij grote spoed belt u uiteraard 112.
Geregeld overlijden 65-plussers ten gevolge van een val.
De Unie KBO noemt vallen al jaren ‘de grootste sluipmoordenaar onder ouderen’. Dus werkt de bond samen met de overheid om de veiligheid van ouderen/senioren thuis te vergroten.
Tips om uw huis veiliger te maken
De oorzaken van een val in huis zijn vaak heel alledaags. Het risico om in huis te vallen kan met een aantal kleine ingrepen worden verminderd.
Hier een paar algemene tips:
* Haal losliggende kleedjes weg.
* Leg snoeren langs of nog beter achter de plinten.
* Verlaag de drempels in uw huis.
* Laat via de intercom weten dat u eraan komt, zodat u zich niet hoeft te haasten.
* Zet de meubels zo, dat u een overzichtelijke looproute in de kamers krijgt.
* Kies voor meubilair en sanitair met een hoge zit.
* Ga niet rennen als uw telefoon gaat. Zorg voor een mobiel, of een telefoon op iedere verdieping.
* Ga nooit op een stoel of kruk staan, maar gebruik een goede huishoudtrap als u iets moet pakken.
* Haal alle losse dingen op de trap weg.
* Draag niet teveel als u de trap op moet. Zorg dat u de leuning goed vast kunt houden.
* Loop niet te snel met uw rollator.
Veel websites vragen om een gebruikersaccount en wachtwoord. Maar het is best moeilijk om verschillende wachtwoorden te bedenken en te onthouden. Wij geven u een aantal tips en richtlijnen bij het bedenken van een sterk wachtwoord.
Veel Nederlanders gebruiken bijvoorbeeld wachtwoorden die makkelijk te raden of te hergebruiken zijn. Dat is niet veilig. Een wachtwoord moet in ieder geval sterk zijn, en u moet regelmatig uw wachtwoorden vervangen. Een makkelijk hulpmiddel is een wachtwoordgenerator, klik hier om een wachtwoord te genereren.
Hieronder nog enkele tips:
* Gebruik een wachtwoord van minimaal acht tekens.
* Gebruik voor verschillende accounts verschillende wachtwoorden.
* Gebruik minimaal één woord en een cijfercombinatie die alleen u kent.
* Gebruik geen geboortedata, adressen of iets dat eenvoudig te raden is.
* Schrijf uw wachtwoord niet op een briefje. Het is verleidelijk, maar ook een groot risico.
* Voorkom makkelijk te raden beveiligingsvragen (die u soms moet beantwoorden).
* Sla wachtwoorden nooit automatisch op.
Denk ook het onderstaande:
* Geef je wachtwoord aan niemand.
* Laat niemand meekijken als je je wachtwoord intypt.
* Gebruik verschillende wachtwoorden voor verschillende diensten.
* Wissel je wachtwoorden.
* Laat je wachtwoord niet rondslingeren in de buurt van je computer, op je bureau of in je agenda.
* Sla je wachtwoorden niet onbeveiligd op je computer op.
* En zorg uiteraard voor een beveiligde computer, smartphone of tablet.
Inbrekers hebben het liefste makkelijke klussen: het moet snel en zonder ruchtbaarheid kunnen, er moet iets te halen zijn, het liefst in een huis waar de mensen niet thuis zijn. Aan opvallen hebben ze een broertje dood. De buurt-WhatsApp-groep komt steeds meer in zwang. Dat is een gesloten belsysteem, waarin de buurtbewoners elkaar via een groepsapp waarschuwen als ze iets verdachts zien of personen van wie ze weinig goeds verwachten, door de wijk zien struinen. Is er in uw wijk een dergelijk bewakingssysteem, sluit u erbij aan. Wanneer u geen iPhone of Smartphone met internet heeft, dan kunt u deze buurtapp. helaas niet gebruiken. Vraag dan uw buurtbewoners om ook op uw huis te letten.
Maar wat kunt u zelf doen om inbrekers buiten te houden?
♦ Kijk of uw hang- en sluitwerk aan ramen en deuren nog stevig zijn. Laat ze desnoods vervangen door inbraak werende materialen. Neem ook veiligheidssloten voor de buitendeuren.
♦ Doe uw deuren en ramen dicht en op slot, ook al gaat u naar de buren of maar even naar de winkel. Een inbreker kan in een paar minuten binnen zijn en ook weer weg met uw spulletjes.
♦ Zorg dat inbrekers geen schuilplekken vinden: uw voordeur (en zij- of achterdeur) moet door verlichting en lage beplanting zichtbaar zijn vanaf de straat. Dan voelt een inbreker er minder voor om bij u aan de deur te gaan morrelen.
♦ Laat geen ladder in de tuin liggen, ook een vuilnisbak onder de raam maakt het inbrekers vaak makkelijk om naar boven te klimmen.
♦ Berg uw kostbaarheden of waardevolle spullen zo op, dat inbrekers die op verkenning uit gaan, niet van buitenaf kunnen zien wat u hebt. Neem sluitende vitrage.
♦ Als u kunt, plaats dan een alarminstallatie, in huis. Breng buiten een camera aan bij de voordeur. U kunt dan zelf ook zien wie er aanbelt.
♦ Laat op internet, Twitter, YouTube of welk medium dan ook, niet weten dat u weggaat op vakantie.
♦ Gaat u een paar dagen weg, laat dan de indruk bestaan dat er toch iemand thuis is. Vraag familie of buren om de postbus te legen. Laat lampen aan en uit gaan met een tijdschakelaar.
♦ Leg geen huissleutel ergens buiten neer, voor het geval een van de kinderen bijvoorbeeld kan komen. Of als u bang bent dat u de sleutel vergeet in de zak te steken als u weggaat.
♦ Zet op het label aan uw sleutelbos nooit een adres. Als u de sleutels verliest of ze worden gepikt, weten inbrekers meteen waar ze moeten zijn.
♦ Komt u thuis en treft u een inbreker aan, ren naar de buren of schreeuw de buurt bij elkaar. Een inbreker gaat er dan meestal als een haas vandoor.
* Gebruik altijd meerdere type sloten, ook als u uw fiets alleen maar even bij de supermarkt neerzet.
* Gebruik sloten met het ART-keurmerk. De Stichting ART keurt alle sloten en gebruikt sterren om deze te kwalificeren. Een slot met vijf sterren is het best bestand tegen diefstal.
* Zet uw fiets in de schuur of in de garage altijd op slot. Als er dan toch wordt ingebroken, kost het de inbrekers te veel tijd om het slot te forceren. De kans is dan groter dat ze de e-bike laten staan.
* Gebruik minimaal één goed hangslot en zet daarmee uw fiets vast aan een vast object: een lantaarnpaal, een fietsbeugel, een brugleuning. Zo voorkomt u dat een dief uw fiets makkelijk oppakt en achter in een busje gooit.
* Bevestig een beugelslot niet midden in het frame van uw fiets: de dief kan de fiets als hefboom gebruiken. Een goedkoop beugelslot is op deze manier binnen enkele seconden te forceren.
* Bevestig een kettingslot hoog en niet te strak, maar laat de ketting ook zeker niet bungelen. Zo wordt het voor een fietsendief moeilijker om een betonschaar of een zaag te gebruiken. Een kettingslot dat op de straat hangt, is met een flinke steen open te slaan.
* Wikkel uw kettingslot niet alleen door het voorwiel van uw fiets, maar ook door het frame van de fiets zelf.
* De bekende spiraalsloten (kabelsloten) zijn over het algemeen makkelijk door te knippen. Geen aanrader dus.
* Gaat u met uw e-bike naar de stad of woont u in de stad? Zet dan uw fiets in een bewaakte fietsenstalling. Vergeet daarbij niet uw fiets goed op slot te zetten! Is er geen veilige fietsenstalling in de buurt, kies dan voor een goed zichtbare plek, bijvoorbeeld tegenover een bushalte of terras. Dieven houden niet van pottenkijkers.
* Heeft uw accu een slot, gebruik dat dan altijd.
* Haal het display van uw stuur af.
* Haal de accu van uw fiets af.
Verzeker uw e-bike
Gemiddeld kost een nieuwe e-bike bijna € 2.000; vandaar dat de e-bike zo populair is onder fietsendieven. Als u niet voor akelige verrassingen wilt komen te staan, is het verstandig een goede fietsverzekering af te sluiten. Een fietsverzekering keert uit bij diefstal, maar ook bij schade aan uw fiets en de accessoires van uw fiets. Een aantal fietsverzekeraars biedt daarnaast hulp als u onderweg een ongeval krijgt.
Bewaar de gegevens
Het is belangrijk om de gegevens van uw fiets goed te bewaren. Wordt uw fiets toch gestolen, dan heeft de politie zoveel mogelijk gegevens van uw fiets nodig. Uw fiets wordt dan ook opgenomen in het fietsdiefstalregister. Met behulp van dit register spoort de politie gestolen fietsen, dieven en helers van gestolen fietsen op. Om de juiste gegevens van uw fiets te bewaren, kunt u de fietsregistratiekaart van de politie gebruiken. Print de kaart uit, vul hem in en bewaar hem, samen met het aankoopbewijs en de reservesleutels van uw fiets, in een mapje.
Toch gestolen?
Doe altijd aangifte. Dat kan tegenwoordig eenvoudig online. Heeft u een fietsverzekering afgesloten, meld de diefstal dan ook direct bij uw verzekeraar. De verzekeraar zal altijd naar de aangifte van diefstal vragen. Denk er daarbij ook aan dat u uw reservesleutel(s) aan de verzekeraar moet kunnen overhandigen.